#

Кумедні заслуховування, або Що не так із робочою групою Київоблради

29.07.2021 08:00
Кумедні заслуховування, або Що не так із робочою групою Київоблради
Робоча група Київоблради щодо діяльності комунальних установ

Аудит та оптимізація потрібна завжди і всюди, але частіше їх застосовують у комерційних структурах, де пильно слідкують за витратами. Якщо говорити про комунальні установи, то в деяких їхніх керівників одне лише слово "аудит" викликає паніку. Чому депутати облради вирішили "потрусити" комунальні підприємства, розбиралася "Моя Київщина"

Спочатку потрібно розуміти, що взагалі являє собою бюджет Київської області. Насамперед це податки з доходів фізичних осіб, що напряму пов’язано з кількістю офіційно працюючих громадян, які отримують "білу" заробітну плату. Чим більша зарплата людей, тим більший бюджет області. Відповідно наповнювачі обласного бюджету мають повне право знати, розуміти і впливати на розподіл коштів.

Передбачалося, що бюджет Київщини на 2021 рік буде складати 4,9  млрд грн, хоча в 2020 цей показник становив 5,6 млрд грн. Реальні цифри можуть суттєво відрізнятися, адже прогнози – діло невдячне. Нещодавно в інтерв’ю нашому виданню начальниця податкової служби Київщини Олена Виноградова повідомила про результати зі сплати податків до бюджету області, що вже перевершили минулорічні показники.

По Київській області за поточний рік уже надійшло до зведеного бюджету 16,4 млрд грн, що на 2,6 млрд грн більше, ніж у попередньому, або майже на 19%. При цьому в державний бюджет перераховано 7,8 млрд грн, у місцеві – 8,6 млрд грн.

Звісно, завдяки децентралізації чимало коштів залишаються в бюджетах територіальних громад, але це не гарантує, що їх вистачить на реалізацію масштабних проєктів, особливо після урізання субвенцій. Бюджет області серйозно "просів" через реформу, але там все рівно залишається пристойна сума. Кошти платників податків ідуть на реалізацію програм, що пишуться департаментами Київської ОДА, а потім за них голосують депутати облради.

Саме через те, що депутати часто-густо намагаються закласти у програми свій невеличкий "інтерес", процес прийняття бюджету називають мистецтвом знаходження компромісу. Але інтереси мешканців області тут не грають ролі, усе це – просто бізнес, адже потрібно ж повертати вкладені у виборчу кампанію ресурси…

Нещодавня заява від представників депутатського корпусу щодо проведення заслуховувань керівників комунальних підприємств стала несподіванкою для багатьох, адже такі речі не можуть бути випадковістю. Особливо це помітно завдяки майже одночасним заявам від депутатів облради від різних політичних сил, які майже в один голос говорили про збитковість комунальних підприємств.

Синхронність повідомлень від депутатів скоріше нагадує виправдання своїм діям, адже в подальшому вони будуть йти на непопулярні кроки – закриття об’єктів та початок масштабної приватизації будівель та земель по всій області. На своїй сторінці у Facebook депутатка Марія Шевченко від "Європейської солідарності" зазначила наступне:

Є спільна  думка, що збитковим може бути лише підприємство, яке надає послуги, нагально потрібні громадянам і такі, що ніхто інший надати їх немає можливості, таких підприємство одиниці. Решта Комунальних підприємств КОР мають в короткий термін реформувати свою роботу, аби не бути збитковими.  В іншому випадку будуть ліквідовані, або підлягатимуть приватизації.

Важко з нею не погодитися щодо діяльності критично необхідних підприємств, що є унікальними у своєму роді та не можуть конкурувати на ринку, щоб отримувати прибуток. Але при цьому варто розуміти, що також вона, як й інші члени робочої групи, спрогнозувала подальшу долю решти підприємств, які не зможуть змінити свою діяльність – усі вони будуть приватизовані. Але найсмішніше полягає в тому, що відразу після приватизації, імовірно, вони почнуть приносити непогані прибутки для нових власників.

У свою чергу депутат Віталій Денисенко від "Євросолідарності" зазначив, що безперечно частина підприємств буде ліквідована, адже вони є баластом для бюджету області та не виконують свою функцію.

Попереду фінальна частина - систематизувати та опрацювати надану комунальними підприємствами інформацію та напрацювати відповідні рекомендації для депутатського корпусу не тільки щодо оптимізації подальшої роботи, а й щодо кількості комунальних підприємств КОР.
Так, частина КП давно не здійснюють своєї статутної діяльності та є "баластом" для бюджету Київщини, потребуючи регулярної фінансової підтримки. Такі підприємства не створюють робочі місця, не продукують  доданої вартості та давно втратили свою соціальну функцію.

Зрозуміло, що з-поміж 130 комунальних підприємств обласної ради знайдуться такі, що абсолютно не потрібні в сучасних реаліях та потребують термінової ліквідації. Частина таких "підприємств" у своєму штаті мають десятки посад, а насправді із зайнятих – директор та бухгалтер, які отримують зарплати за всіх. Але вони так існували протягом десятиріч і давним-давно втратили свою рентабельність. А чи знали про це депутати колишніх скликань, частина яких переобралися і цього разу? Звісно, вони просто не могли цього не знати, адже голосують щорічно бюджет області.

 Але також потрібно розуміти, що частина комунальних підприємств області виступають свого роду "пилососами", адже через них і виводяться бюджетні кошти. Проте програми роками розписуються департаментами КОДА, тому це вже схоже на кругову поруку, адже директори департаментів несуть таку ж відповідальність, як і керівники напівфіктивних установ.

Що ж вирішили зробити у Київоблраді? По-перше, підготувати морально до ліквідації комунальних установ та початку глобальної приватизації. Зараз уже зрозуміло, що більшість установ не виконають рекомендацій депутатів, тому на них чекає скорочення. По-друге, таким чином перевіриться лояльність керівників, а депутати дадуть можливість усім зрозуміти, хто хазяйнує в області.

Це свого роду тихий шантаж керівників підприємств. Адже широкий загал взагалі не знає про існування установ, через які реально "прокачується" обласний бюджет. Простим громадянам не цікаво, а всі залучені у схему мовчать, адже гостра позиція коштуватиме їм посад.

Саме тому керівництву облради потрібно було б не влаштовувати заслуховування, а виконати реальний аудит за останні десять років, щоб притягнути винних до відповідальності, адже мова йде про мільярди бюджетних коштів. Але це робота для професіоналів – аудиторських компаній, завданням яких і є пошук прихованих схем із відмивання коштів. А заслуховування звітів посеред календарного року виглядає щонайменше кумедно і прямо демонструє зацікавленість деяких персон у початку масштабної приватизації…

Читати "Моя Київщина" у Facebook
Анатолій Тихий
журналіст